حجاب نزد فاطمه زهرا (س)

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام:

حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»
فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.»


ادامه مطلب
[ 9 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 19:33 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

خداوند حجاب را از جنس محبت آفرید...

آنچه که از موهبت حیا و عفت و حجب در کاسه‌ی دل زن ریخته شد بیش از مرد بود. به درون رگ مرد نیز رشک و تعصب و غیرت تزریق شد. محبت، عشق، دلدادگی، وفاداری، زیبادوستی و پاکدامنی نیز بین هر دو نیمه وجود بشر به یکسان تقسیم شد...

 

 


ادامه مطلب
[ 9 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 19:31 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

فرهنگ حجاب و عفاف اسلامي چگونه غرب را احاطه كرده است + عكس

 

از روند گسترش حجاب در غرب به چه اندازه اطلاع داريد؟ آيا اسلام هراسي و قوانين محدود كننده حجاب در غرب، مانع از گسترش اين فرهنگ اسلامي در غرب شده است؟ در حجاب اسلامی چه چیزی نهفته است که دشمنان اسلام، آن را به عنوان دشمن درجه یک دمکراسی و مدرنیته در غرب مطرح می‌کنند؟ دلايل زنان تازه مسلمان شده در دفاع از حجاب چيست؟ براي روشن شدن سؤالات فوق با گزارش ويژه مشرق همراه شويد.

 


ادامه مطلب
[ 9 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 19:25 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

مساله حجاب در غرب

در غرب مساله حجاب و پوشش وضعیتی جدا از سایر مناطق دنیا ندارد و از حدود ۱۵۰۰ سال قبل از تولد حضرت عیسی (ع) تاریخ موجود غرب نشان‌دهنده التزام مردمان آن دیار به حجاب و پوشش است.

 

«بررسی حقوقی ـ جامعه‌شناختی»

نویسنده: دکتر علی غلامی (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع))
 

انتشارات: دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
 

چاپ اول: ۱۳۹۱
 

شمارگان: ۱۵۰۰ نسخه
 

قیمت: ۱۱۰۰۰تومان

 

 

 

 

 


ادامه مطلب
[ 9 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 14:47 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

سیاست‌هایی که حجاب و عفاف را به انزوا کشاند

 

سیاست‌هایی که حجاب و عفاف را به انزوا کشاند
وقتی فرد از خانه بیرون آمده و وارد اجتماع می‌شود، دچار نزاع درونی شده و با مشاهده پیرامون خود پدیده‌ای به نام «زنای ذهنی» را تجربه می‌کند که این را باید سرآغاز رذایل اخلاقی جمعی دانست که از جمله نتایج آن را باید آمار سرسام آور تجاوز به عنف دانست.

 

آنچه در پیرامون ما می‌گذرد، گواهی از رضایت خاطر ما نسبت به اوضاع پیرامون ماست! رضایت خاطری که به تدریج از نارضایتی ما نسبت به شرایط پیش آمده، به سمت رضایت جبری بوجود آمده است. موردی که همه ما در جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و متاثر از آن شده و بر آن اثر می‌گذاریم، حجاب و مختصات آن در جامعه است.

 


ادامه مطلب
[ 9 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 14:45 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

فصل گرما و حجاب


 
فصل گرما و حجاب
این روز‌ها به تدریج لباس‌های تابستانه وارد بازار می‌شود و جالب اینجاست که امروز ویترین‌های فروشگاه‌های لباس کالاهایی را به مردم عرضه می‌کنند که هیچ سنخیتی با معیار‌های اسلامی ـ ایرانی نداشته و تقلیدی کورکورانه از غرب است.

 

پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست توسط زنان مسلمان‬، در برابر مردانی است که طبق شریعت اسلامی نامحرم شمرده می‌شوند.

از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد.

حجاب آن گونه که بعضی‌ها پنداشته‌اند صرفاً یک تکلیف شخصی نیست، بلکه افزون بر آن یک مسئله عاطفی، روانی، خانوادگی و اجتماعی است.

حجاب در لغت به معنی پرده، روپوش و روبند است و از نظر اسلام عبارت از اینکه زن در معاشرت خود با نامحرم بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد.

اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند.

در اسلام حجاب مانع گمراهی و خودنمایی زنان بیان شده و حافظ حرمت، آداب، عفت و حیا است.

هدف اسلام از حجاب آن است که زن مسلمان با فراغت کامل بتواند وظایف و رسالت اساسی خویش را انجام دهد که حفظ نسل انسان، پرداختن به شئون خانه و خانه‌داری، تربیت کودک و اهمیت دادن به آن است.

دین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی زنان و تحکیم بنیان خانوادگی و عفت و اخلاق اجتماعی واجب کرده و حضرت یوسف و مریم را به عنوان اسوه‌های عفاف و پاکی معرفی کرده است.



ادامه مطلب
[ 5 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 14:15 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

حجاب در نماز

آیا پوشش و حجاب زن در هنگام نماز در مکانی که نامحرمی نیست، واجب است؟

   

پوشش زن درمقابل نامحرم دارای حکمت ها و فلسفه هایی است که عبارتند از جلوگیری از فساد و حفظ حرمت و احترام زن در برابر نامحرم، که در جای خود مورد بررسی قرار می گیرد؛ اما پوشش و حجاب زن در هنگام نماز در مکانی که نامحرمی نیست، ربطی به فلسفه و حکمت فوق ندارد.

همچنان که پزشک و پرستار و نظامی و پلیس و...لباسی که در محل کار خود می پوشند، هر چند پوشش محسوب می شود؛ اما ربطی به اصل پوشش ندارد، بلکه این پوشش، اقتضای شغلی آنهاست.
نمازیک عمل عبادی است که دارای حمکت های خاص خویش است. در نماز خداوند از بنده چند چیز می خواهد:

1-طهارت بدن از چیزهای نجس
2-داشتن نیت الهی
3-وضو که نوعی دیگر از طهارت است
4-انتخاب مکان مناسب که خدا می خواهد، مهم ترین پرهیز از مکانی صاحب آن راضی نباشد
5-ایستادن به سمتی که خدا خواسته، یعنی به سمت کعبه معظمه
6-انجام حرکاتی که خدا خواسته است
7-گفتن عبارات و ذکرهایی که خدا امر کرده است.

یکی از این موارد، پوشش نمازگزار است که نباید نجس و غصبی باشد.




ادامه مطلب
[ 5 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 10:37 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

شکل پوشش فاطمه سلام الله علیها در بیرون از خانه چگونه بود؟

چکيده: مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی در ایام فاطمیه سال 1374 به شرح خطبه فدک حضرت فاطمه( درود خدا بر او باد) پرداخت و در جلسه اول به شکل پوشش اسلامی زنان در جامعه بر اساس سیره آن حضرت اشاره کرد.

متن زیر گلچینی از کتاب این استاد اخلاق با نام "شرح خطبه فدک" است که درباره شرایط زمانی و مکانی سخنرانی حضرت فاطمه(س) در مسجد پیامبر(ص) است که می خوانید:

* لَمّا أَجْمَعَ[۱] اَبُوبَکْرٍ وَ عُمَرٍ عَلی مَنْعِ فاطِمَةَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلِکَ.

زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا(س) شوند. این خبر که به حضرت زهرا(س) رسید. ایشان همه را خبر کرد و پس از پوشیدن لباس ها برای سخنرانی به سمت مسجد رفت. نوع و چگونگی پوشش حضرت زهرا را همه روایت کرده اند:

پوشش اول : بزرگتر از روسری‏های فعلی زن ها به صورتی که سر و سینه و گردن را می‏پوشانده است

* لاثَتْ خِمارَها عَلی رَأْسِهٰا

لاث به معنی پیچیده است. خمار چیزی بوده است بزرگتر از روسری‏های فعلی زن ها به صورتی که سر و سینه و گردن را می‏پوشانده است و همان است که در آیۀ شریفه آمده است:

* وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ[۲]

روسری‏هایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند.

خُمر جمع خمار است. به هر حال وقتی این خبر به حضرت زهرا(س) رسید برخاستند و خمار را بستند. لاثَ به معنای پیچیدن است. از لفظ خمار هم معلوم می‏شود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.






ادامه مطلب
[ 5 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 10:34 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

نتیجه پایداری در حجاب

 
نتیجه پایداری در حجاب

 

چرا اینگونه دنبالِ من می‌گردی و رنج‌ها را متحمل می‌شوی؟ مثل این باشید (اشاره به جنازه کردند) تا من دنبال شما بیایم! مرحوم آیت الله سید باقر مجتهد سیستانی (ره) از علماء بزرگ در مشهد مقدس برای آنکه به محضر امام زمان (عج) شرفیاب شود، ختم زیارت عاشورا در چهل جمعه هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز می‌کند. ایشان فرمودند:

در یکی از جمعه‌های آخرین، ناگهان شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانه نزدیک آن مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم می‌تابید، حال عجیبی به من دست داد. از جای برخاستم و به دنبال آن نور به در آن خانه رفتم. خانه کوچک و فقیرانه‌ای بود، از درون خانه نور عجیبی می‌تابید.

در زدم وقتی در را باز کردند، مشاهده کردم حضرت ولی عصر امام زمان (عج) در یکی از اتاق‌های آن خانه تشریف داشتند و در آن اتاق جنازه‌ای را مشاهده کردم که پارچه‌ای سفید به رویِ آن کشیده بودند، وقتی من وارد شدم و اشک ریزان سلام کردم، حضرت به من فرمودند: «چرا اینگونه دنبالِ من می‌گردی و رنج‌ها را متحمل می‌شوی؟ مثل این باشید (اشاره به جنازه کردند) تا من دنبال شما بیایم!»

بعد فرمودند: «این بانویی است که در دورهٔ بی‌حجابی (رضا خان پهلوی) هفت سال از خانه بیرون نیامده مبادا نامحرم او را ببیند!»

[ 4 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 20:2 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

حجاب؛ حق شخصی یا اجتماعی

حجاب؛ حق شخصی یا اجتماعی

 ارتباط و پیوستگی موضوعی آیات بهترین گواه بر این واقعیت است که حجاب و پوشش زن، همچون سایر احکام قبل و بعد در سوره مبارکه نور،حکم شخصی- اجتماعی است و نمی تواند استثنای از آنها باشد.

به نقل از فصنامه پژوهش های قرآنی، حجاب، آن گونه که بعضی ها پنداشته اند، صرفا یک تکلیف شخصی نیست؛ بلکه افزون بر آن یک مسئله عاطفی، روانی، خانوادگی، اجتماعی است. در این نوشتار عناوین زیر مورد ارزیابی قرار می گیرند:

 

۱- نخست دیدگاهها و دلایل نظریه پردازانی که معتقدند حجاب تکلیف شخصی محض است و نقد آنها

 

۲- اجتماعی بودن حجاب زن از منظر قرآن کریم گرچه اجتماعی بودن حجاب، از منظرهای گوناگون قابل اثبات است، اما در این نوشتار از منظر ارتباط موضوعی آیات در سوره نور بررسی می شود.

 

کلید واژه‏ها: حجاب، تکلیف شخصی، تکلیف اجتماعی، سوره نور

 

تردیدی نیست که درگستره تاریخ اسلام، مسلمانان ازعالم وعامی، شیعه و سنی و پیروان مذهب های مختلف فقهی و نحله های گوناگون کلامی و اعتقادی به صورت اجماع حجاب را واجب و رعایت آنرا بر زن مسلمان الزامی می شمارند و بی حجابی و بدحجابی را مساوی با مخالفت با قرآن و زیر پا نهادن حکم واجب الهی تلقی می کنند. فتواهای فقیهان شیعه و سنی بر وجوب حجاب و چگونگی آن در لحظه های مختلف زندگی از جمله در هنگام نماز، بیانگر اهمیت حجاب در اسلام می باشد که نیازی به یاد کرد آن فتواها نیست.

 


ادامه مطلب
[ 4 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 19:48 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

انواع حجاب


حجاب چشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.
 
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.


حجاب در گفتار 

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که
دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

 

حجاب رفتاری

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به

گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان
معلوم شود.


از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛

 

حجاب و عفت

دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

 

 

[ 4 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 19:44 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]

تمثیلات حجاب

*غنچه تا غنچه است در حجاب است ، هيچ كس هوس چيدن آن را نمى كند. اما همينكه حجاب را كنار نهاد و باز شد، آنرا خواهند چيد. وقتى كه چيدند چند روزى هم ممكن است در جاى مناسب قرارش دهند. اما ديرى نمى پايد كه پژمرده و پرپر مى شود و آن را در سطل زباله مى ريزند.

 

خواهران باحجاب هم همچون غنچه اند، هيچ كس دست طمع و تصرف ، به سمت آنها دراز نمى كند.

اماّ همينكه اين حجاب را كنار گذارند مورد طمع ديگران واقع خواهند شد.

......

*تا زمانيكه سرشيشه عطر بسته است ، عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود،ولى به محض اينكه چند ساعتى سر شيشه عطر برداشته شود عطر داخل آن مى پَرد و تنها شيشه خالى بدون عطر مى ماند و كسى بدان ميلى ندارد.

حجاب همانند سرشيشه عطر است كه بوى خوش و زيبايى و حلاوت و طراوت زنها را حفظ مى كند و با برداشتن حجاب ، آن زيبايى و حلاوت از بين مى رود. رمز زيبايى زنهاى مسلمان هم همين حجاب است .

......

*شما چرا به دور خانه هايتان ديوار مى كشيد و بر روى ديوارها سيم خاردار نصب مى كنيد؟ اگر دربهاى خانه تان چوبى باشد، چرا آهنى مى كنيد و اگر ديوارها كوتاه باشد چرا بلند مى كنيد؟ آيا اينها همه براى راحتى يا ناراحتى شماست ؟

 

 


ادامه مطلب
[ 4 / 2 / 1392برچسب:, ] [ 19:42 ] [ علیرضا موذنی ]
[ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد